اولاً : آیا درست است که اسلام به زن ستم میکند و حقوقش را پایمال مینماید؟
1- وقتی اسلام آمد، حال و وضعی که زن در سایة آن زندگی می کرد، بسیار اسف بار بود. هیچ حقوقی مورد احترام، نداشت و رأیش شنیده نمی شد اسلام، او را از این اوضاع ناگوار نجات داد و منزلت او را بالا برد و ستمهای زیادی را که نسبت به او انجام می شد، از میان برداشت تا اینکه کم کم باور کرد که او نیز در انسانیت با مرد مساوی است و حقوق مشروع او را تضمین کرد و تهمت فریب آدم توسط زن را، به سبب معرفی کردن او به عنوان اصل شر و بدی در عالم، بیاعتبار نمود. و بیان کرد که شیطان آدم و حوا را با هم فریب داد همچنانکه قرآن می فرماید :
(( أزلهما الشیطان عنها فأخرجهما مما کانا فیه))
اما شیطان موجب لغزش آنان شد و ایشان را از آن چه در آن بودند، خارج ساخت.
2- اسلام بیان میکند که تمام انسانها، زن و مرد از یک انسان آفریده شدهاند :
((یا ایها الناسُ اتقوا ربَّکم الذی خلقکم من نفسٍ واحدهٍ))
ای مردم! از پروردگارتان بپرهیزید که شما را از یک انسان آفریده پس زن و مرد در انسانیت کاملاً با هم مساویند و در این مورد هیچ کدام بر دیگری امتیاز ندارد و کرامتی که خدا به انسان بخشیده :
((و لقد کرمَّنا بنی آدمَ))
به طور مساوی به زن و مرد عطا فرموده است.
وقتی که قرآن کریم از انسان یا بنی آدم صحبت میکند، منظورش زن و مرد با هم است. اما اگر بخواهداز یکی از آن دو صحبت کند، اصطلاح «الرجال» یا «النساء» را بکار میبرد.
3- زن و مرد پیش خداوند مساوی هستند و هیچ فرقی بین آنان نیست جز در عمل شایستهای که هر یک از ایشان انجام میدهد. همچنانکه قرآن به آن اشاره میکند :
(( مَن عمل صالحا من ذکرٍ و أنثی و هو مؤمن و لنحیینه حیاهً طیبهً و لَنجزنیَّهم أجرَهم بأحسنِ ما کانوا یعملون))
هر کس چه زن و چه مرد کار شایسته انجام دهد و مؤمن باشد بدو (در دنیا) زندگی پاکیزه و خوشایندی میبخشیم و (در آن دنیا) پاداش آنان را بر طبق بهترین کارهایشان خواهیم داد.
خداوند دعاء زن را اجابت میکند همچنانکه دعاء مرد را و عمل شایستة هیچ کدام را ضائع نمیکند. همان طور که قرآن میفرماید : ((فاستجابَ لهم ربُّهم أنی لا أُضیعُ عملَ عاملٍ منکم من ذکرٍ أوانثی بعضکم من بعضٍ))
پس پروردگارشان دعای ایشان را پذیرفت و پاسخشان داد که من عمل هیچ کس از شما را که به کار خاسته باشد - خواه زن باشد یا مرد - ضائع نخواهم کرد.
و تعبیر قرآنی ((بعضُکم من بعضٍ)) دلالت میکند بر اینکه هر یک از آنان دیگری را تکمیل میکند و بدون مشارکت آنان با هم، ممکن نیست زندگی، روی آرامش و استقرار ببیند.
4- آیا بعد از این موضعگیری اساسی اسلام در خصوص زن، که در خلال نصوص قاطع کتاب و سنت بیان گردید، آدم منصف میتواند اسلام را به ستم و بیعدالتی نسبت به زن و پایمال کردن حقوق او متهم کند؟
در واقع تعالیم بزرگوارانة دین اسلام را با تقالید و عادات پوسیده و رفتار زشت برخی مسلمانان در برابر زن، ستمکارانه قاطی کردهاند که لازم است در حکم کردن بر اسلام و دیدگاههای او در این خصوص، بین این دو امر فرق گذاشته شود. وضع اسف بار زن، در بعضی از جامعههای اسلامی به جهل شایع در این جوامع بر میگردد و ربط به تعالیم اسلام ندارد.
ثانیاً : آیا زن همیشه دنبالهرو و تحت نظارت مرد است؟
اسلام در ناحیة اقتصادی، استقلال کامل را به زن بخشیده است پس او در تصرف آنچه دارد از طریق خرید، فروش،بخشش و غیره آزادی مطلق دارد. بدون اینکه از مرد اجازه بگیرد مادامیکه اهلیت تصرف داشته باشد. برای شوهرش یا هر مردی دیگر از خویشانش جایز نیست که در چیزی از مال او بدون اجازه و رضایت او تصرف نمایند.
برای مرد جایز نیست حتی اگر پدر باشد، دخترش را به ازدواج مردی در آورد که دوستش نداشته باشد. پس باید ازدواج به رضایت و موافقت زن صورت گیرد. دختر جوانی پیش پیامبر خدا آمد و شکایت کرد از اینکه پدرش او را به ازدواج برادرزاده اش در آورده است. حال آنکه او برادرزاده ی پدرش را دوست ندارد. پیامبر (ص) پدر را احضار کرد و به دختر آزادی انتخاب داد که یا ازدواج را بپذیرد و یا رد کند پس با ارادة کامل خود ازدواج را پذیرفت و گفت : ای رسول خدا! من به این کار پدرم راضی بودم ولی می خواستم به زنان اعلام کنم که پدران شرعاً حق ندارند که دخترانشان را مجبور به ازدواج کنند.
زن شریک مرد در خانواده و در تربیت کودکان است و بدون مشارکت مثبت طرفین! زندگی خانواده تداوم نمییابد در غیر این صورت تعادل خانواده بهم میخورد و اثرات منفی آن بر کودکان منعکس می شود.
و پیامبر (ص) این مسئولیت مشترک را بر عهدة هر یک از زن و مرد گذاشته است. آنجا که میفرماید.......
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29