آثارگناه
نوشته شده توسط : عبدالله

 الحمدلله و السلام و الصلاة علي رسول الله و علي آله و صحبه و من والاه. اما بعد...


خواننده عزيز!
پيش روي شما  برخي از آثار گناه و معصيت بر دل سفيد كاغذ نقش بسته به اميد آنكه دلهاي پاك و سفيد شما از آلودگي و سياهي گناه محفوظ باقي بماند. همانطور كه در ادامه از نظر شما خواهد گذشت، ارتكاب گناه فقط موجب عقوبت اخروي نميشود؛ بلكه بسياري آثار ملموس و دنيوي در پي دارد كه هر كدام به تنهايي براي وحشت وفرار از گناهان كافيست. به اميد آنكه الله عزّوجّل من و شما را از تمامي گناهان- چه كوچك و چه بزرگ- مصون بدارد...
1-
يكي از مهمترين آثار گناه، محروم شدن از علم و دانش است؛ علمی که خداوند در قرآن و سنّت قرار داده است و مایه سعادت دنيوي و اخروي بشر است؛ انسانهای گناهکار از این علم محروم میشوند. الله عزّوجّل میفرماید: « …وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ {282}البقرة «از خدا بترسید و تقوی داشته باشید،خداوند شما را ميآموزد.» امام شافعی رحمه الله میفرماید: «همانا علم، نور خداست و نور خدا به انسانهای گناهکار داده نمی شود.»
2-
گناه و معاصی عقل انسان را فاسد و خراب میکند و قوه ادراک و خوب فکر کردن را از انسان میگیرد و انسان را در هر امری به چالش میکشاند. از بعضی از سلف صالح (رحمهم الله) نقل شده است که میفرماید: «هر کس معصیت خدا کند، عقل او ضایع می شود و گناه، نور عقل را از بین می برد و ضعف و سستی جای آن را میگیرد.»
3-
گناه و معصیت، قلب را ضعیف و تاریک میكند و آن را به خرابهای تبدیل میکند كه هیچ اراده و تصمیم خوبی از آن تراوش نميكند. با اصرار بر گناه و انباشته شدن آن، خداوند قلبِ گنهكار را مهر میکند؛ به همين دليل، قلب انسان، کور و صاحب آن در زمره غافلان محشور میشود. آتش جهنم اول قلبها را مورد حمله قرار میدهد و آن را با بدترین شعلهای خود می سوزاند.
4-
گناه، انسان را ذلیل و خوار می کند و عزّت و سربلندی را از او می گیرد .
قال الله تعالی: « مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُوْلَئِكَ هُوَ يَبُورُ {10} فاطر «اگر کسی عزت و سر بلندی میخواهد، همانا تمامیِ عزّت از آنِ خداست.»
5-
یکی از اثرات بد گناه، از بين رفتن«حياء» است. حياء که مایه زنده بودن قلب و اصل همه خوبیها و خیرهاست، بر اثر تكرار گناه و اصرار بر آن، از بین میرود. رسول اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید: « الْحَيَاءُ خَيْرٌ كُلُّهُ »صحيح مسلم حیاء همهاش خیر است.
6-
گناه باعث از بین رفتن رزق و روزی و نعمتهای خدا بر بندگان میشود و سبب می شود که برکت از رزق و روزی و عمر و علم و عملِ انسان گرفته میشود.
قال الله تعالی: وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ {96}الأعراف «اگر مردمان این شهر ها و آبادیها به خدا وانبیاء ایمان میآوردند و از کفر و معاصی پرهیز میکردند؛ درگاه خیرات و برکات آسمان و زمین را بر روی آنها میگشوديم.»
رسول اکرم میفرماید: « إِنَّ الرَّجُلَ لَيُحْرَمُ الرِّزْقَ بِالذَّنْبِ الَّذِي يُصِيبُهُ »ابنحبان- حسن «همانا شخص به وسیلهی گناهي که انجام میدهد از رزق و روزی محروم میشود.»
7-
گناه سبب میشود که شیاطین و جنّها به انسان نزدیک و بر او مسلّط شوند و او را مورد آزار و اذّیت قرار دهند و روزبهروز بسوی فساد و هلاکت بکشانند .
8-
گناه سبب نافرمانی و گستاخي خانواده و فرزندان بر فرد ميشود. تا جایی که فرزندش- فرزند دلبند و جگرگوشهاش كه او را با خوندل بزرگ كرده- بر او جرأت پیدا میکند و او را مورد آزار و اذّیت و نافرمانی قرار میدهد. اما اطاعت و بندگي خدا، انسان را در مقابل همه اين مصائب حفظ میكند و فرزند را عصای دستش و نور چشمش قرار میدهد.
9-
امّا بدترین اثر گناه: همانطور که انسان خدا را فراموش میکند، خداوند نیز او را فراموش میکند. خداوند براي چنين شخصي دو عقوبت قرار دادهاست. به اين آيات توجه كنيد:
الف - وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ {19} »الحشر«مانندکسانی نباشید که خدا را از یاد بردهاند، پس خدا هم خودشان را از ياد خودشان برد-مصا لح و اسباب سعادت خود را همچنین وخوبی را از بدی تشخیص نمی دهند-آنان همانا بدكارانند»
ب- قال تعالی: ... نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ {67}التوبة «خداوند را فراموش کر ده اند و خدا هم ایشان را فراموش کردهاست.»خداوند آنها را در دنیا و آخرت فراموش میکند و آنها را از لطف و رحمت خود محروم میکند.
10-
گناه باعث می شود که فر شتگان خدا از انسان دور شوند. فرشتگان خدا در همه حالات همراه انسان هستند و مايه نزولِ رحمت و مغفرت و برکتِ خدا بر انسان هستند. زمانی که انسان معصیت و نافرمانی الله عزّوجّل میکند، فرشتگان از انسان دور میگردند و انسان از این لطف خداوند محروم میشود.
11-
یکی از عواقب گناه فساد و خرابی در آب و هوا وزراعت و میوهها ميباشد. الله تبارك و تعالي ميفرمايد: ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ {41}‏ الروم «تباهی و خرابی در دریا و خشکی به خاطر کارهايی پدیدار گشته است که مردمان انجام میدادهاند. بدینوسیله خدا سزای برخی از کارهايی را که انسانها انجام میدهند، بدیشان میچشاند تا اینکه آنها برگردند.»
12-
گناه، انسانها را به وسیله سیل و زلزله ،رانش زمین و طو فان و صاعقه و انفجار هلاک ميكند و از بین می برد .
از ام المومنین زينب بنت جحش روایت شده که میفرماید: «يَا رسول اللَّه أَنَهْلِكُ وفِينَا الصَّالحُونَ ؟ قال: نَعَمْ إِذَا كَثُرَ الْخَبَثُ»متفقٌ عليه «اي رسول الله آيا در حاليكه انسانهاي صالح دربين ما هستند، دچار هلاكت ميشويم؟ فرمود: بله، هرگاه فسق و فجور زياد شود.
از سهل بن سعد روايت شده است پيامبر خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود: «سيکون في آخر الزمان خسف، وقذف ومسخ» قيل: ومتي ذلک يا رسول الله؟ قال: «إذا ظهرت المعازف و القينات».«در آخر الزمان زبوني و خواري، دشنام و ناسزا و زشتي و بد شکلي ظاهر ميشود سؤال شد چه وقت اي پيامبر خدا؟ فرمودند «وقتي که آلات موسيقي و زنان خواننده ظاهر شوند». صحيح جامع الصغير





:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 19 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: